Usprawnienia - ładowanie i światła

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez arthek » wtorek, 15 sierpnia 2017, 11:45

Więc tak:
Cewka ładowania nie ma przebicia na masę.
Podłączyłem końcówkę miernika do kabla cewki a drugą końcówkę mierniką do masy motocykla.
Miernik nie piszczał znaczy obwodu nie ma.

Zmasowalem cewkę ładowania z masą motocykla tak jak sugerowałes czyli układ ładowania taki jak labrycznie i prąd ładowania zmniejszył się mniej więcej o połowę.
Bez świateł Wolne obroty około 0,2 A wysokie 0,6-0,65A
Ze światłami dokładnie tak samo jak po przeróbce wg Zaleskiego, czyli na wolnych ujemne 0,02, na wysokich na plusie 0,2A

Żarówka z przodu miała 12v 45w/45w założyłem 12v 35w/35w i dokonałem pomiaru.Bez wplywu na wynik.

Czyli bez świateł jest Ok, po włączeniu świateł jest źle.
[URL=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/21217] [IMG]http://www.motostat.pl/user_images/21217/icon3.png[/IMG][/URL]
Avatar użytkownika
arthek
 
Posty: 986
Dołączył(a): wtorek, 21 kwietnia 2009, 21:45
Lokalizacja: Kielce

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez halcik » wtorek, 15 sierpnia 2017, 15:26

Jak dam radę to zmierze ci cewkę ładowania. Nie podałeś jej oporu wewnetrznego. Mogę ci sprawdzić na 3 cewkach, ale niestety jeździłem zawsze na nich bez akumulatora. Ale będziesz miał porównanie
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2597
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez arthek » wtorek, 15 sierpnia 2017, 19:12

halcik napisał(a):Jak dam radę to zmierze ci cewkę ładowania. Nie podałeś jej oporu wewnetrznego. Mogę ci sprawdzić na 3 cewkach, ale niestety jeździłem zawsze na nich bez akumulatora. Ale będziesz miał porównanie

Cewka ladowania ma 3,9ohm
Mierzylem tez napiecie na cewkach swietlnych i na wyzszych obrotach bez obciazenia wynosiło na obu po okolo 31 volt
[URL=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/21217] [IMG]http://www.motostat.pl/user_images/21217/icon3.png[/IMG][/URL]
Avatar użytkownika
arthek
 
Posty: 986
Dołączył(a): wtorek, 21 kwietnia 2009, 21:45
Lokalizacja: Kielce

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez halcik » wtorek, 15 sierpnia 2017, 20:11

Dzisiaj nie dałem rady, ale sprawdze jutro.
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2597
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez hornetino » wtorek, 15 sierpnia 2017, 20:39

Wygląda zatem, że cewka ładowania jest OK. Czy akumulator masz standardowy, tzn. 6V, 7Ah? Czy pomiar ładowania przy włączonych światłach robiłeś z założonym kokonem, tzn. świeciła tylna lampa? O ile w standardowej instalacji, parametry żarówki głównej nie mają wpływu na ładowanie (co stwierdziłeś doświadczalnie :) ), po przeróbce Załęskiego już tak. Żarówka 45W/12V pobiera 3,75A, a 35W/12V - 2,9A. Sprawdź więc jeszcze ładowanie po przeróbce Załęskiego (kabelek masowy cewki ładowania łączysz w złączu z przewodami od cewek świetlnych) z żarówką 35/12.
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 918
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez arthek » wtorek, 15 sierpnia 2017, 22:03

Akku żelowe 6V chyba 7ah albo 12 ah, muszę sprawdzić.
Pomiar bez kokonu.
Mierzyłem wartość Amper po przeróbce wg załęskiego z żarówką 12v45W/45W jak i 35W/35W i wynik pomiaru jest taki sam - bez zmian.
[URL=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/21217] [IMG]http://www.motostat.pl/user_images/21217/icon3.png[/IMG][/URL]
Avatar użytkownika
arthek
 
Posty: 986
Dołączył(a): wtorek, 21 kwietnia 2009, 21:45
Lokalizacja: Kielce

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez hornetino » środa, 16 sierpnia 2017, 07:22

Trochę to niepokojące, że ładowanie zawsze jest takie samo, przy włączonych światłach. Przy położeniu kluczyka I, świeci tylko podświetlenie licznika (przy zdjętym kokonie), a spadek natężenia ładowania (w instalacji oryginalnej) wynosi 0,22-0,45 A. To trochę dużo. Sprawdź może jeszcze jaki prąd pobiera ta żarówka, czyli silnik wyłączony, kluczyk poz. I, miernik standardowo pomiędzy masą i aku. Sprawdź też przy okazji ładowanie (też w instalacji oryginalnej) przy kluczyku w poz. I ale przy wyjętej żarówce w lampie.
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 918
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez arthek » środa, 16 sierpnia 2017, 08:02

hornetino napisał(a):Trochę to niepokojące, że ładowanie zawsze jest takie samo, przy włączonych światłach. Przy położeniu kluczyka I, świeci tylko podświetlenie licznika (przy zdjętym kokonie), a spadek natężenia ładowania (w instalacji oryginalnej) wynosi 0,22-0,45 A. To trochę dużo. Sprawdź może jeszcze jaki prąd pobiera ta żarówka, czyli silnik wyłączony, kluczyk poz. I, miernik standardowo pomiędzy masą i aku. Sprawdź też przy okazji ładowanie (też w instalacji oryginalnej) przy kluczyku w poz. I ale przy wyjętej żarówce w lampie.


Mam sprawdzić jaki prąd pobiera żarówka podświetlenia licznika ?
Myślałem że na wielkość prądu ładowania po zapaleniu świateł ma w zasadzie tylko żarówka świateł mijania z przodu.

Ok wyjmę dzisiaj jeszcze żarówkę z przodu i pomierzę napięcie ładowania .
[URL=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/21217] [IMG]http://www.motostat.pl/user_images/21217/icon3.png[/IMG][/URL]
Avatar użytkownika
arthek
 
Posty: 986
Dołączył(a): wtorek, 21 kwietnia 2009, 21:45
Lokalizacja: Kielce

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez halcik » środa, 16 sierpnia 2017, 21:09

Mój miernik ma miernik rozdzielczość, a wyniki dla trzech cewek wyglądały tak: 2; 3; 4. Może ktoś jeszcze poda jakieś wartości?
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2597
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez arthek » środa, 16 sierpnia 2017, 21:11

Podłączenie cewki ładowania jak w oryginale
Wyjąłem żarówkę 12v35W/35W , silnik włączony , kluczyk poz I , świeci się podświetlenie licznika - nadal to samo , wolne - A na minusie, wysokie obroty 0,2 A max.
Włożyłem żarówkę 12v35W/35W , silnik włączony , kluczyk poz I , świeci się podświetlenie licznika - nadal to samo , wolne - A na minusie, wysokie obroty 0,2 A max.
Wyjąłem żarówkę 12v35W/35W , silnik włączony , kluczyk poz I , wyjąłem żarówkę podświetlenia licznika - wolne - 0,1 A, wysokie obroty około 6A max.
Włożyłem żarówkę 12v35W/35W , silnik włączony , kluczyk poz I , wyjąłem żarówkę podświetlenia licznika - wolne - 0,1 A, wysokie obroty około 6 A max.

Pomierzyłem prąd jaki bierze żarówka podświetlenia licznika ( kokon zdjęty, kluczyk pozycja I ) - wyszło 0,44 A.
Żarówka 6V 2W oryginalnie powinno być 1,5 W

Podłączenie cewki ładowania wg Załeskiego
Wyjąłem żarówkę 12v35W/35W , silnik włączony , kluczyk poz I , świeci się podświetlenie licznika - wolne - A na minusie, wysokie obroty 0,2 A max.
Włożyłem żarówkę 12v35W/35W , silnik włączony , kluczyk poz I , świeci się podświetlenie licznika - wolne - A na minusie, wysokie obroty 0,2 A max.
Włożona żarówka 12v35W/35W , silnik włączony , kluczyk poz I , podświetlenia licznika - żarówka 12v4w - wolne - 0,15 A, wysokie obroty około 0,5 A max.
Włożyłem żarówkę 12v35W/35W , silnik włączony , kluczyk poz 0 - wolne - 0,4 A, wysokie obroty około 1,1 A max.
Wyjąłem żarówkę 12v35W/35W , silnik włączony , kluczyk poz 0 - wolne - 0,4 A, wysokie obroty około 1,1 A max.

Założyłem na razie do podświetlenia licznika żarówkę 12V4W ale w porówaniu do żarówki 6V2W to ta 12 V świeci o 2/3 słabiej niż ta 6V.
Można powiedzieć ze świeci bardzo licho.
[URL=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/21217] [IMG]http://www.motostat.pl/user_images/21217/icon3.png[/IMG][/URL]
Avatar użytkownika
arthek
 
Posty: 986
Dołączył(a): wtorek, 21 kwietnia 2009, 21:45
Lokalizacja: Kielce

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez halcik » środa, 16 sierpnia 2017, 21:33

Czyli wychodzi, że stara żarówka miała za duży opór. Fajnie że jakiś progress :)
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2597
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez arthek » środa, 16 sierpnia 2017, 21:52

No właśnie "nie stara" tylko nowa , mam nawet drugą sztukę i też pokazywała 0,43 A
Teoretycznie żarówka 6V 2W powinna pobierać 0,33 A ...
Oryginalnie powinna być 1,5 W ale ciężko taką znaleźć.
[URL=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/21217] [IMG]http://www.motostat.pl/user_images/21217/icon3.png[/IMG][/URL]
Avatar użytkownika
arthek
 
Posty: 986
Dołączył(a): wtorek, 21 kwietnia 2009, 21:45
Lokalizacja: Kielce

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez halcik » środa, 16 sierpnia 2017, 22:25

No to może jednak dioda? W końcu to już prąd stały. Tylko kup z wewnętrznym stabilizatorem lub dodaj go oddzielnie. Prąd na żarówek spadnie, a na akumulator przybędzie :)
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2597
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez hornetino » środa, 16 sierpnia 2017, 23:34

Ładowanie w oryginale bez żarówki podświetlenia licznika 6A czy 0,6 A? Jak widzisz żarówka przedniego oświetlenia (przy oryginalnej instalacji) nie ma najmniejszego wpływu na poziom ładowania akumulatora. Pisałem niedawno już o tym JacKarowi ;) Układ cewki świetlne - żarówka główna, stanowi oddzielny, odseparowany od reszty elektryki obwód, nie mający żadnego połączenia z akumulatorem. Spójrz na schemat:

Schemat.jpg


W Osie przy kluczyku w poz. I oprócz światła głównego, stale świecą dwie żarówki - podświetlenie licznika, światło tylne, które pobierają odpowiednio (1,5W/6V) - 0,25A, (3W/6V) - 0,5A oraz sporadycznie światło stop (5W/6V) - 0,83A i klakson. Światło główne napędzają tylko cewki świetlne, pozostałe odbiorniki, tylko akumulator. Żarówki świecące stale pobierają w sumie 0,75A, co nie może się zbilansować z średnim ładowaniem na poziomie 0,5 - 0,6A. Dlatego przy jeździe na światłach, akumulator się rozładowuje.

Aby u Ciebie prądy się bilansowały masz dwie drogi, wszystkie niestety wiążą się z ekserymentowniem z żarówkami ;)
pierwsza: zostawiasz instalację oryginalną z żarówką 25x25/6V i dobierasz (tak jak już Ci pisałem 6V LEDy najlepiej ciepłe (podświetlenie licznika, stop, pozycja tył))
druga: przerabiasz wg. Załęskiego i eksperyentujesz z żarówkami (także z LEDami), ale obiema (tą od podświetlenia licznika i pozycyjną z tyłu)

Nadal zastanawia mnie fakt, że po przeróbce Załęskiego nie ma wpływu na ładowanie, obecność czy brak żarówki głównej, dziwne :shock:
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 918
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez Grzegorz T » czwartek, 18 października 2018, 23:19

Witam Grzegorz jestem nowym na forum posiadam Oskę M52 i myślę o usprawnieniu ładowania poprzez odłączenie masy cewki ładowania wyprowadzenie przewodu w okolicę akumulatora zastosować układ prostowniczy z Charta około 30 zł. odłączyć selen zastosować bezpiecznik po takiej przeróbce układ powinien być wydajniejszy ponieważ zastosowany układ prostuje dwupułówkowo a fabryczny jest jednopołówkowy takie rozwiązanie miałem w Ogarze 200 dorobiłem akumulator kierunkowskazy światło stop pomimo że nie było w motorowerze oddzielnej cewki ładowania układ fajnie działał . Plusem jest też to że układ z Charta jest tak mały że da się go łatwo ukryć i jest małą ingerencją w oryginał motocykla co jak dla mnie jest też istotne. Pozdrawiam wszystkich zakochanych w Osach, można też coś podpatrzeć z schematu instalacji Charta to też POLSKA myśl techniczna.
Grzegorz T
 
Posty: 3
Dołączył(a): poniedziałek, 27 sierpnia 2018, 11:13

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez halcik » piątek, 19 października 2018, 05:35

Największy mostek gretza robi to samo, a jest tańszy niż dedykowana część od charta.
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2597
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: Usprawnienia - ładowanie i światła

Postprzez Yaro » piątek, 19 października 2018, 07:46

Grzegorzu, skoro jesteś nowy na forum to swoją wizytę powinieneś zacząć do Powitalni i przedstawienia się jak mówi regulamin naszego forum. Dopiero po dopełnieniu tych formalności zapraszamy do dyskusji.
Osa M 52 x 3, Osa M 50, Jawa 250, Pannonia TLF de luxe, IFA BK 350, SHL M06 T, Junak M10, SHL M11, Simson SR 2
Avatar użytkownika
Yaro
Moderator
 
Posty: 2337
Dołączył(a): piątek, 10 lipca 2015, 16:19
Lokalizacja: Sulejówek

Poprzednia strona

Powrót do Elektryka

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość