Strona 2 z 2

Re: Olej do skrzynki przekładniowej oraz sprzęgła

PostNapisane: wtorek, 22 sierpnia 2017, 22:04
przez halcik
Te dwa które są wymienione powyżej. W innych np mineralnych mamy jeszcze więcej różnych węglowodorów i w tym wielonienasycone o różnej długości łańcuchach. Różnica między poszczególnymi firmami to również różna ilość dodatków/uszczlachetniaczy. Popularny wróg mokrych sprzęgła mokrego to np chyba molibden. Są też składniki które opuszczają nagar lub przeciwnie tworzą błoto na dnie silnika. Oleje w osie z braku właśnie filtra oleju powinny tworzyć na dnie błoto, aby opiłki metali miały w czym utonąć aby nie pływać w silniku. A gdy mamy filtr to olej ma takie fragmenty tylko transportować do filtra oleju. Dodatków jest od kilku do kilkunastu, a czasami każdy kolejny robi co innego np przeciwpienny, antykorozyjny. Po resztę info odsyłam do internetów. Ja edukację skończyłem już parę lat temu, a i specjalizację wybrałem inną.

Re: Olej do skrzynki przekładniowej oraz sprzęgła

PostNapisane: wtorek, 22 sierpnia 2017, 22:17
przez halcik
Pisaliśmy w podobnym czasie, ale nie mogę się z tobą zgodzić co do pochodzenia składników do olejów syntetycznych. Wszystko z ropy, inna droga. Pierwsze tracą wiązania nienasycone przez ich uwolnienie i/lub proces skracanie długości łańcuchów. Te niby full powstają z mniejszych cząstek, co umożliwia również ich większą wstępną czystość i polega na ich łączeniu. Poliestry również łączenie małych cząstek w dłuższe łańcuchy.
A mineralne? Powiedzmy że po prostu po rafinacji, to co w danej technologii zostało nazwane olejem surowym bez dalszych obróbek.
A co wybrać? Teoretycznie olej do skrzyni im gorszy tym lepiej przystosowany do warunków jakie powinny być w osie. Choć osobiście kiedyś będę chciał spróbować takiego do automatycznych skrzyń biegów. Teoretycznie stosowany z mokrym sprzęgłem i bez filtra oczyszczajacego olej. Ale jaki będzie wpływ temperatury i czy proste tryby nie będą za głośne po rozegraniu silnika? Dlatego napisze że każdy często wymieniany olej do mokrego sprzęgła będzę dobry i tyle ;D
Choć kusząca jest opcją tego ze skrzyń biegów, który w teorii można by wymieniać rzadziej.

Re: Olej do skrzynki przekładniowej oraz sprzęgła

PostNapisane: środa, 23 sierpnia 2017, 05:33
przez arthek
W tym temacie pokazałem końcówkę rury wydechowej( drugie zdjecie) .
http://osiara.pl/forum/viewtopic.php?f=16&t=3086
Na końcówce suchy jasny "meszek" .Uprzedzam że rury nigdy nie czyściłem i osad ten jest w kolorze od ciemno szarego po jasny kawowy - zależy od tempa jazdy :mrgreen: .
Tego dnia zrobiłem blisko 200 km z czego większość z prędkością ~ 70-80 km/h

Wbrew pozorom , mimo niewielkiego wysilenia silnika w Osie, warunki pracy oleju są dość trudne i o ryzyko zerwania filmu olejowego nietrudno, szczególnie w upalne dni .Zabudowany silnik , żeliwny cylinder który skutecznie ogranicza oddawanie ciepła, łożyskowanie główki korbowodu na panewce i związane z tym słabe smarowanie oraz "słaby" dostęp oleju do łożysk głównych wału korbowego, gdzie ze względu na poziomą pracę cylindra nie ma możliwości aby odparowany z mieszanki olej, spływał w czasie postoju silnika do łożysk głównych wału ( w innych dwusuwowych konstrukcjach często stosowane były "kieszenie" w kanałach płuczących z których kanałami olej spływał grawitacyjnie do łożysk głównych).

Re: Olej do skrzynki przekładniowej oraz sprzęgła

PostNapisane: środa, 23 sierpnia 2017, 07:20
przez JanekOska
hornetino napisał(a):ELF MOTO GEAR OIL 10W40

Ja jeżdżę na ELF ELFMATIC G3 ATF DX III - i też wszystko działa jak należy :)



halcik,
hornetino właśnie pisał o oleju, który stosuje w swojej osie i on właśnie jest do automatycznych skrzyń (ATF - ten drugi).
Poczytałem i wydaje się ok, choć początkowo spróbuję tego pierwszego (tak a propos wspomnianej dyskusji z Bombą, który poleca właśnie producentów ELF i Fuchs), bo ostatnio robiłem sobie sprzęgło, nawet udało mi się zainstalować tarcze de lux:):), wiec jest dobra okazja, jak się trochę dotrze, na wymianę.

Re: Olej do skrzynki przekładniowej oraz sprzęgła

PostNapisane: środa, 23 sierpnia 2017, 07:22
przez halcik
Różne opinię czytałem, twoja by się w nie wpisała, ale z dopiskiem, że olej w mieszane nie odparowuje tak skutecznie jak benzyna więc ma wstępie większa ilość zostaje na dole. Największą bolączką jest tak jak napisałeś smarowanie główki korbowodu i płaszcza tłoka. Zalecenia na opakowaniu oleju nie powinny być dla nas dlatego wyznacznikiem rozcieńczenia go benzyną, bo niestety tulejka będzie miała słabsze smarowania od łożyska w główce.
Wracając do tłumika kolor w tym miejscu jak najbardziej poprawny. Ale widziałem już kilka mz z takim tłumikiem jeżdżących na orleanie 2t. Ostatnio z wyprawy chłopaków w alpy lub do chorwacji.
Ale jeśli u ciebie nie pojawiają się delikatne zacieki w miejscu łączenia kolanka to masz na pewno lepiej ode mnie. Na razie tak zostawiłem, ale kto wie. Może zastosuje olej do mieszanki o jakim rozmawiałem z kapitanem - tak na próbę.

Re: Olej do skrzynki przekładniowej oraz sprzęgła

PostNapisane: środa, 23 sierpnia 2017, 07:29
przez halcik
Na forum wsk doczytałem że de lux nie są takie de lux. Ogólnie miały siadać po czasie. Pomóc im miało jak zresztą i korkowym gotowanie w oleju. Ja jeżdżę na razie na zwykłych, ale de luxy leżą i pewnie kiedyś je założę na testowanie tych nowinek z innego forum. Daj znać

Re: Olej do skrzynki przekładniowej oraz sprzęgła

PostNapisane: środa, 23 sierpnia 2017, 07:33
przez arthek
Nie mam i nie miałem żadnych wycieków i zapoceń , ani na łączeniu kolanka z cylindrem ani na łączeniu kolanka z tłumikiem. Mogę porobić zdjęcia.

O jakim oleju do mieszanki mówisz , który poleca Kpt Bomba ? Fuch Titan 2T syntetyk ?

http://allegro.pl/fuchs-titan-2t-100s-4 ... 4995.html#

Re: Olej do skrzynki przekładniowej oraz sprzęgła

PostNapisane: środa, 23 sierpnia 2017, 07:41
przez arthek

Re: Olej do skrzynki przekładniowej oraz sprzęgła

PostNapisane: środa, 23 sierpnia 2017, 08:08
przez halcik
W tej chwili z telefonu tego nie zrobię. Olej to Valvoline synpower, a kapitan miał go mieć w dobrej cenie. Ale przy moim tempie nabijania kilometrów i zapasów oleju jaki mam to może w 2019 zacznę testy. Ewentualnie w którymś z motorów którym w międzyczasie uda mi się złożyć silnik.

Re: Olej do skrzynki przekładniowej oraz sprzęgła

PostNapisane: środa, 23 sierpnia 2017, 10:08
przez JanekOska
Faktycznie mówił także o Valvoline.
Zapytam go czy jeszcze dysponuje tym olejem w dobrej cenie i jaka to cena.