Zmiękłem

Luźna dyskusja na różne tematy.

Zmiękłem

Postprzez towot » wtorek, 21 czerwca 2011, 22:40

W ostatni weekend buszowałem sobie z kolegą na złomowisku w mojej miejscowości. W tym samym czasie właściciel złomowiska robił wywózkę do huty i w tym czasie "odkrywali" kolejne pokłady surowca. Zobaczyłem go opuszczonego, przywalonego jakimiś zardzewiałymi puszkami. Co prawda Komary jako motorowery niespecjalnie znajdują się w centrum mojego zainteresowania, ale pomyślałem, że szkoda, aby świadectwo polskiej myśli technicznej poszło na przetopienie na żyletki. Jednym słowem zmiękłem i to dosłownie, gdyż z niebieskiego Komara była tylko rama, zbiornik, widelec, wahacz i kierownica. Znalazłem jeszcze tylne koło. Z drugiej strony, gdy kupiłem Osę to nie była wcale w lepszym stanie, więc uznałem, że 25 złotych to nie majątek, a może kiedyś Komarek ożyje i będzie cieszyć swoim perkotaniem niejednego miłośnika zabytkowej motoryzacji. Mam tylko pytanie do właścicieli Komarków o informację, gdzie na ramie znajduje się jej numer, gdyż niestety nie zawiera ona tabliczki znamionowej. Ponadto jak znajdę jej numer to w dalszej kolejności będzie z mojej strony będzie prośba o podanie bliższych informacji na temat modelu Komarka oraz rodzaju silnika, w który będę musiał się zaopatrzyć aby przywrócić go do życia.
Z góry dziękuję i pozdrawiam!!!
towot
 
Posty: 1222
Dołączył(a): poniedziałek, 27 grudnia 2010, 21:52

Re: Zmiękłem

Postprzez mpwit » wtorek, 21 czerwca 2011, 23:57

Numer ramy nie był nabijany w tym samym miejscu we wszystkich modelach. Najlepiej, gdybyś zapodał fotki tego, co zdobyłeś. Myślę, że wówczas łatwiej będzie pomóc.
Pozdrawiam!
Osa M52 1964
Yamaha Virago XV750 1992
Komar MR 232 1966
Komar Mr 2320 1969
Prototypowa przyczepka motocyklowa oprac. w Z.D. PREDOM Białystok Typ P/LOO 1970 r. - nr fabr.1
Przyczepki motocyklowe Niewiadów Typ 31 1971 i 1972 (3 szt.)
Przyczepka motocyklowa Delfin II
Przyczepka motocyklowa Pav-40
Avatar użytkownika
mpwit
 
Posty: 887
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 17:29
Lokalizacja: Witaszyce

Re: Zmiękłem

Postprzez BartekG » środa, 22 czerwca 2011, 10:10

Ja wczoraj znalazłem Kadeta na złomie - cała rama, silnik rozłożony bez wału. Widocznie, ktoś próbował go reanimować, ale poległ :)
Okazało się, że motorek ma kosztować 150 zł, więc sobie darowałem, zwłascza, że był na osobnej kupie do sprzedaży w całości - huta mu nie grozi :)
Pozdrawiam!
BartekG
M52 '64
Avatar użytkownika
BartekG
 
Posty: 95
Dołączył(a): piątek, 5 marca 2010, 13:23
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Zmiękłem

Postprzez towot » środa, 22 czerwca 2011, 19:07

Może nie jest to jakiś unikat, a poza człowiek o zdrowych zmysłach, bo sobie czymś takim nie zawracał gitary, ale ja wcale nie twierdzę, że ze mną jest wszystko OK. Tak jak wspominałem wcześniej Osa Była w podobnym stanie a teraz sobie bzyka wesoło, zatem przedstawiam poniżej zdjęcia najnowszego nabytku i proszę o informacje jak w pierwszym poście.
Pozdrawiam wszystkich Osiarzy i Komaraży, Komarników, Komorników... (fanów Komara) :P

Qrcze, próbuję wkleić zdjęcia ale pojawia mi się komunikat, że przekroczono maksymalną przestrzeń na dysku zajmowana przez załączniki i nic nie mogę wrzucić. Wydaje mi się jednak, że to taki Komarek.

http://moto.allegro.pl/motorower-komar-i1671043033.html
towot
 
Posty: 1222
Dołączył(a): poniedziałek, 27 grudnia 2010, 21:52

Re: Zmiękłem

Postprzez mpwit » czwartek, 23 czerwca 2011, 10:41

Komar z aukcji na Allegro, do którego link zapodałeś, to model MR 2330, inaczej oznaczany, jako Komar 2. Był produkowany chyba w latach 1969-73. Wg instrukcji obsługi "numer fabryczny motoroweru nabity jest na rurze sterowej ramy z prawej strony". Mam setki zdjęć tabliczek znamionowych Komarów, więc jak będziesz znał numer ramy, to postaram się określić rocznik pojazdu. Przy czym pod koniec produkcji tego modelu zaczęto stosować inne tabliczki, na których nie nabijano już ani numeru ramy, ani silnika. Wszystko powinno się wyjaśnić, gdy poznamy numer Twojej ramy.
W tym modelu Komara stosowany był taki sam silnik, jak w modelu MR 2320, a mianowicie S-38B4. Był to silnik z pedałami.
Istnieje jednak prawdopodobieństwo, że Twój Komar, to model MR 2350, inaczej oznaczany, jako Komar 3. Różnił się od MR 2330 chyba tylko silnikiem, który nie miał już pedałów, a rozruch dokonywany był za pomocą kopniaka. Ten silnik miał oznaczenie S-38ZB4.
"Niestety" przez kilka lat produkowane były równolegle oba modele Komara, więc może pojawić się trudność z identyfikacją.
Napisałeś jednak, że masz też zbiornik. Może czytelna jest na nim naklejka? Jeśli tak, to powiedz czy jest to Komar 2 czy 3.
Tyle mogę na razie Ci pomóc. Proszę innych o ewentualną weryfikację podanych przeze mnie informacji. Ja "specjalizuję" się we wcześniejszych modelach Komara, tzw. "sztywniakach", więc w nowszych mogę nie być zbyt pomocny.
Pozdrawiam
Osa M52 1964
Yamaha Virago XV750 1992
Komar MR 232 1966
Komar Mr 2320 1969
Prototypowa przyczepka motocyklowa oprac. w Z.D. PREDOM Białystok Typ P/LOO 1970 r. - nr fabr.1
Przyczepki motocyklowe Niewiadów Typ 31 1971 i 1972 (3 szt.)
Przyczepka motocyklowa Delfin II
Przyczepka motocyklowa Pav-40
Avatar użytkownika
mpwit
 
Posty: 887
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 17:29
Lokalizacja: Witaszyce

Re: Zmiękłem

Postprzez towot » czwartek, 23 czerwca 2011, 11:54

Witam wszystkich, szczególnie zaś mpwit!!!
Bardzo Ci dziękuję za informacje, które mi podałeś, zaś Twoja skromność jest stanowczo zbyteczna. Z lektury kliku wcześniejszych postów można z pewnością stwierdzić, że posiadasz bardzo rozległą wiedzę na temat Komarów. Dobra, dość tych kurtuazji, przechodzę do rzeczy.
Faktycznie numer ramy znajduje się z prawej strony, na główce ramy. Wcześniej przez znajdujące się tam pajęczyny i błoto go nie zauważyłem. Na ramie widnieje następujący numer: 928523. Niestety na baku nie ma śladu po naklejce, a poza tym całość pokryta jest "podobnym" do oryginalnego kolorem, oczywiście nałożonym pędzlem. Nie wiem, czy ma to jakieś znaczenie, ale oryginalny kolor był błękitny.
Wobec powyższego będę zobowiązany za kolejne informacje dot. modelu oraz wskazanie godnej polecenia literatury na ten temat.
Pozdrawiam wszystkich!!!
towot
 
Posty: 1222
Dołączył(a): poniedziałek, 27 grudnia 2010, 21:52

Re: Zmiękłem

Postprzez mpwit » czwartek, 23 czerwca 2011, 17:59

Dzięki za miłe słowa. W sumie to fajnie wiedzieć, że można pomóc komuś swoją wiedzą :)
Słuchaj, przejrzałem wszystkie swoje zdjęcia z tabliczkami i znalazłem (wśród czytelnych) dwie, które mają niższy i wyższy niż Twój nr ramy. Obie są od Komara MR 2330 z 1971 r. Na jednej nr ramy to 916669 (nr silnika 606171), a na drugiej 934275 (nr silnika 658567).
Tak więc śmiem twierdzić, że Twój Komar jest z 1971 r. Niestety nie mogę na przysłowiowe 100% zapewnić, że to model MR 2330, bo chyba już od 1970 r. produkowany był równolegle MR 2350. Przy czym do myślenia daje to, że na prawie 500 zgromadzonych fotek tylko jedna z 1971 r. jest od MR 2350, a od MR 2330 dość dużo. Chyba zatem był produkowany w dużo większej ilości.
Podaj maila do siebie, to wyślę Ci skany literatury dotyczącej tych modeli oraz fotki tych dwóch tabliczek.
Pozdro
Osa M52 1964
Yamaha Virago XV750 1992
Komar MR 232 1966
Komar Mr 2320 1969
Prototypowa przyczepka motocyklowa oprac. w Z.D. PREDOM Białystok Typ P/LOO 1970 r. - nr fabr.1
Przyczepki motocyklowe Niewiadów Typ 31 1971 i 1972 (3 szt.)
Przyczepka motocyklowa Delfin II
Przyczepka motocyklowa Pav-40
Avatar użytkownika
mpwit
 
Posty: 887
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 17:29
Lokalizacja: Witaszyce

Re: Zmiękłem

Postprzez towot » piątek, 24 czerwca 2011, 20:03

Przesłałem na priv
towot
 
Posty: 1222
Dołączył(a): poniedziałek, 27 grudnia 2010, 21:52

Re: Zmiękłem

Postprzez mpwit » sobota, 25 czerwca 2011, 09:42

Wysłałem Ci 2 różne instrukcje obsługi, katalog części zamiennych oraz instrukcję napraw. To wszystko, co miałem związanego z MR 2330 i 2350.
Miłej lektury!
Osa M52 1964
Yamaha Virago XV750 1992
Komar MR 232 1966
Komar Mr 2320 1969
Prototypowa przyczepka motocyklowa oprac. w Z.D. PREDOM Białystok Typ P/LOO 1970 r. - nr fabr.1
Przyczepki motocyklowe Niewiadów Typ 31 1971 i 1972 (3 szt.)
Przyczepka motocyklowa Delfin II
Przyczepka motocyklowa Pav-40
Avatar użytkownika
mpwit
 
Posty: 887
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 17:29
Lokalizacja: Witaszyce

Re: Zmiękłem

Postprzez towot » niedziela, 26 czerwca 2011, 12:04

Ogromne dzięki!!!
towot
 
Posty: 1222
Dołączył(a): poniedziałek, 27 grudnia 2010, 21:52

Re: Zmiękłem

Postprzez towot » niedziela, 9 września 2012, 20:25

Koledzy - posiadacze Komarów mam do Was prośbę. Czy moglibyście podać mi odległość między nitami tabliczek znamionowych Komara 2330 oraz 2350? Z góry dziękuję.
towot
 
Posty: 1222
Dołączył(a): poniedziałek, 27 grudnia 2010, 21:52

Re: Zmiękłem

Postprzez towot » środa, 12 września 2012, 19:52

Ponawiam swoją prośbą o wymiar odstępu.
towot
 
Posty: 1222
Dołączył(a): poniedziałek, 27 grudnia 2010, 21:52

Re: Zmiękłem

Postprzez towot » niedziela, 24 marca 2013, 23:02

Muszę trochę nadrobić forumowe zaległości i przedstawiam zdjęcia przedmiotowego Komara. Po zakupie na złomie wyglądał on tak:
DSC004691a.JPG

Po skompletowaniu wygląda tak:
DSC01044a.JPG

Wczoraj udało mi się nawet go uruchomić, ale niestety zima u mnie wciąż trzyma, więc regulację przeprowadzę przy bardziej sprzyjających warunkach pogodowych. Jak już będzie w pełni sprawny to mam zamiar go trochę odnowić i zarejestrować.

Tymczasem muszę się Wam przyznać, że podczas niedawnej wizyty na złomowisku zmiękłem znowu. Otóż zobaczyłem ramę do Pannoni, mniej więcej tak samo kompletną jak Komar:
P1050945a.JPG

Wiem, że wygląda fatalnie, dużo braków, ale jak człowiek cierpi na chorobę na którą nie ma lekarstwa, to co poradzić???
Prośba do Was, jeśli macie jakieś zbędne części, a przede wszystkim literaturę lub jakieś porady, którymi moglibyście się podzielić to bardzo proszę o informacje. Moja wiedza na temat tych motocykli jak na razie ogranicza się do wiedzy, że Pannonie były produkowane na Węgrzech, ale mam nadzieję, że prędzej czy później coś z tego wyjdzie. Proszę zatem o wszystkie informacje jakie posiadacie.
P.S. Można w sumie powiedzieć, że zmiękłem do kwadratu, albo po prostu jestem mięczakiem. :D
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
towot
 
Posty: 1222
Dołączył(a): poniedziałek, 27 grudnia 2010, 21:52

Re: Zmiękłem

Postprzez towot » wtorek, 26 marca 2013, 21:19

Halo koledzy i koleżanki, albo odwrotnie!!! Czy słowo "Pannonia" działa na wszystkich porażająco??? Nikt nie ma żadnego kawałka literatury??? Śmiało, śmiało, nie wstydźcie się. ;)
towot
 
Posty: 1222
Dołączył(a): poniedziałek, 27 grudnia 2010, 21:52

Re: Zmiękłem

Postprzez marso » wtorek, 26 marca 2013, 22:20

Towot nie doszło moje pw do Ciebie?
Mam literaturę do Panien ;-)
Osezwij się na pw albo @ podeślę co mam.
OsaM52 63,64r.Komar232 65r.2320x2,2330 69r.2350 70rNIEWIADÓW Typ-31,WSK M06L 64r.SHL M05 54r.Jawa250 Pérák 54r.WSK KOS 81r.Fiat126p 91r.Moskwicz, Małysz na pedały, SimsonS51 88r. i Sr2E 62r.JunakM10 65r.Żak 60r.x2 i 62r.Miele36r,Motorynka87r.DELFIN II,Rowery 60,2 GNOMY,REX,Cyclemaster.
Avatar użytkownika
marso
Moderator
 
Posty: 1423
Dołączył(a): czwartek, 19 lutego 2009, 09:54
Lokalizacja: Gostyń Wielkopolska

Re: Zmiękłem

Postprzez bitels » środa, 27 marca 2013, 07:24

Mnie w tym motocyklu zawsze przerażało zużycie paliwa.
M 52 + Kilka innych polskich motocykli i motorowerów.
Avatar użytkownika
bitels
 
Posty: 585
Dołączył(a): sobota, 13 czerwca 2009, 19:08
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Zmiękłem

Postprzez towot » środa, 27 marca 2013, 22:00

Nic marso nie dostałem, ale wcześniej już na czacie raportowałeś, że coś masz. Odezwę się w tym temacie.
Podobno każdy pojazd wychla tyle ile mu się wleje, ale konkretnie bitels ile Panienki paliły???
Poza tym mam pewne przypuszczenia, że jest to model TLD, który później nazwano T2. Model ten charakteryzował się tym, że zamiast magneta miał prądnicę, a niestety nie mam dobrych doświadczeń z prądnicami, bo przerabiałem to w WSK 175.
towot
 
Posty: 1222
Dołączył(a): poniedziałek, 27 grudnia 2010, 21:52

Re: Zmiękłem

Postprzez bitels » sobota, 30 marca 2013, 22:03

WSK 175 nie miała prądnicy tylko alternator :)
Wujek jeździł Panonią parę lat. W normalnej eksploatacji motocykl zjada koło 5 litrów, ale potrafi połknąć nawet 7-8 litrów. Duże zużycie paliwa w tych silnikach spowodowane jest źle zaprojektowanymi kanałami przepłukującymi. W porównaniu z MZ ES 250/1 czy 250/2 motocyklami z tego samego okresu wypada bardzo blado MZ przy normalnej jeździe pali pomiędzy 3 - 4l . Przy odrobinie szaleństwa spala do 5 litrów ale naprawdę trzeba się postarać i dobrze ja kręcić.
Ludzie kombinują w Panoniach zmieniając gaźniki na pegazy lub Ikov-y , spalanie spada na 4 - 4,5 l ale skraca to żywotność silnika. Mniej paliwa gorsze smarowanie i cierpi łożysko stopy korbowodu.Często zaciera się już po pierwszych paru kilometrach.
Jako ciekawostkę dodam że 5-5,5 l pali moje BMW R80 RT nawet przy odrobinie szaleństwa na autostradzie Jeszcze nigdy nie wzięła mi 6l a silnik 3 razy większy i też pochodzi konstrukcyjnie z końca lat 60 zwykła prosta dwuzaworówka bez elektroniki na dwóch gaźnikach bing. .
M 52 + Kilka innych polskich motocykli i motorowerów.
Avatar użytkownika
bitels
 
Posty: 585
Dołączył(a): sobota, 13 czerwca 2009, 19:08
Lokalizacja: Rzeszów

Re: Zmiękłem

Postprzez towot » poniedziałek, 1 kwietnia 2013, 13:10

Faktycznie, z WSK się przejęzyczyłem, ale fakt, że ją w końcu sprzedałem bo straciłem cierpliwość do jej elektrowni.
Sam nie wiem, co wyjdzie z tej Pannoni, ale na tyle co będę nią jeździł, to trudno, jakoś przeboleję. Na pierwszym miejscu jest Osa i SHL-ka.
towot
 
Posty: 1222
Dołączył(a): poniedziałek, 27 grudnia 2010, 21:52

Re: Zmiękłem

Postprzez towot » niedziela, 14 stycznia 2018, 17:01

Ogólnie brak czasu na wszystko, ale pełzająca akcja reanimacja trwa, chociaż pacjent sprawia mnóstwo kłopotów. Mam nadzieję, że coś podpowiecie, bo prawdziwy Osiarz nie Osą tylko stoi. Chodzi mi o sprawę prozaiczną - kranik paliwa, który cieknie. Czy macie jakiś patent czym zastąpić uszczelkę z 4 otworkami, którą dociska się pokretłem? Próbowałem już uszczelki z korka i z gumy, które są ogólnodostępne, ale ich jakość to porażka.
towot
 
Posty: 1222
Dołączył(a): poniedziałek, 27 grudnia 2010, 21:52

Następna strona

Powrót do Offtopic

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość