CDI luźne dywagacje

Luźna dyskusja na różne tematy.

CDI luźne dywagacje

Postprzez hornetino » czwartek, 3 sierpnia 2017, 15:40

Wątek ten założyłem jako kontynuację rozmowy na czacie, gdyż trudno jest dyskutować o CDI bez zdjęć i rysunków :D

I. Poniższy przykład dotyczy bateryjnego zapłonu CDI pochodzącego ze skutera 2T Kymco Super 9. Stały kąt wyprzedzenia zapłonu 13°+/- 2°, „długość” znacznika 40°. Podobny zainstalowałem u siebie w Osie (zmieniłem tylko przedpał na 29°).

a) iskra pojawia się w momencie wejścia znacznika pod impulsator. Przy prawych obrotach, wszystko jest OK. Jeżeli jednak kompresja „odbije” wał w drugą stronę, iskra pojawi się 25° przed GMP a więc teoretycznie (chyba) możliwa jest w takim przypadku praca silnika w lewo.

1.jpg

b) iskra pojawia się w momencie zejścia znacznika spod impulsatora. Przy prawych obrotach, tak jak powyżej, wszystko jest OK. Przy odbiciu wału w drugą stronę iskra może pojawić się dopiero 55°‚ po GMP. W takim położeniu praca silnika nie jest możliwa.

2.jpg

To w jaki sposób pojawia się iskra (przy zejściu, czy przy wejściu znacznika pod impulsator), zależy od polaryzacji impulsatora, a ta od sposobu połączenia impulsatora z masą i modułem zapłonowym.

U mnie iskra pojawia się przy zejściu znacznika spod impulsatora (29° przed GMP). Gdyby silnik chcial odpalić w drugą stronę, musialby pracować z opóźnieniem 69° :)

3.jpg

W Kymco Super 9 iskra pojawia się przy zejściu znacznika spod impulsatora, zastanawiam się więc, po co jest on taki długi :?: Spotkałem się z teorią, że długi znacznik „daje czas” modułowi na „liczenie”. Czy ktoś, coś na ten temat słyszał :?:
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 919
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez halcik » czwartek, 3 sierpnia 2017, 20:51

Zainteresowałeś mnie tematem i postanowiłem się doedukować. Teorie są dwie i obie w sumie trochę dziwne.
1. Długi znacznik ma za zadanie zliczania czasu od wejścia znacznika do zejścia znacznika w celu określenia prędkości obrotowej ... ale po co? Każdy impuls dany na cewkę to jeden pełen obrót.
2. Długi znacznik - tu teoria pasuje do krótkich stosowanych w 4t, choć może i w 2t też, choć nie spotkałem takiego modułu. Czyli krótki znacznik jest po to, że rzeczywiście reaguje na prędkość obrotową silnika i przy dużych obrotach zaczyna przyspieszać zapłon (czyli występuje wcześniej). Ale to teoria, w praktyce moduły 4t w chińczykach często działają dwubiegunowo i zapłon przestawia się z jednego punktu w drugi bez żadnych punktów pośrednich.
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2597
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez hornetino » czwartek, 3 sierpnia 2017, 21:46

Wg mnie moduły w silnikch 2T i 4T pracują na takiej samej zasadzie. W 2T iskra pojawia się co jeden obrót wału, w 4T też, tylko co druga jest tzw. iskrą ślepą. Moduł przecież nie wie, w której fazie suwu jest silnik i podaje iskrę przy każdym obrocie. Sprawa komplikuje się przy modułach ze zmiennym kątem wyprzedzenia zapłonu. Tu w grę wchodzi jeszcze tzw. mapa zapłonu. O ile w silnikach 2T zazwyczaj stosuje się moduły ze stałym kątem, w silnikach 4T chyba zawsze ze zmiennym. Co chyba nie przeszkadza (przy dobraniu odpowiedniej mapy), aby zastosować moduł 4T ze zmiennym kątem w silniku 2T (ciekawostka: nie spotkałem modułu ze zmiennym kątem, zasilanego bateryjnie).

Poniżej rysunek, o którym Ci napomknąłem, wyjaśniający zasadę działania modułu ze zmiennym kątem wyprzedzenia zapłonu.

Pierwszy wykres od góry, to graficzne przedstawienie sygnału (a właściwie sygnałów) z impulsatora. Znacznik przy przejściu pod impulsatorem generuje dwa sygnały (polaryzacja w zależności od jego podłączenia). W naszym przypadku dodatni na wejściu, ujemny na zejściu (odległość pomiędzy sygnałami determinuje długość znacznika). Moduł zapłonowy konwertuje te impulsy na dwa sygnały: WAVE A - sygnał stały, niezależny od obrotów silnika oraz WAVE B - sygnał zmienny, zależny od obrotów. Wraz ze wzrostem obrotów silnika sygnał ten staje się coraz bardziej płaski N1, N2, N3, N4. I to w zasadzie jest prosta mapa zapłonu w modułach. W tych, o których wspomniałeś, widocznie są tylko dwie skrajne pozycje :)

Jeżeli teraz nałożymy oba sygnały na siebie (czwarty wykres), punkty ich przecięcia będą wyznaczać moment, w którym moduł wygeneruje impuls do cewki zapłonowej, czyli iskrę (piąty wykres). Widać tu dobrze, że długość znacznika wyznacza dwa skrajne wyprzedzenia zapłonu przy niskich i wysokich obrotach (przy jakich obrotach? To już zależy od mapy zapłonu zapisanej w module).

zaplon.jpg

Tak jest w przypadku modułu ze zmiennym kątem wyprzedzenia zapłonu. Nadal nie widzę powodu, aby w modułach ze stałym kątem znacznik był tak długi. Choć gdy u mnie znacznik był „długi” na grubość blaszki (1 mm) w pewnym momencie zaczęły dziać się dziwne rzeczy ;) Moduł nie nadążał przeliczać :?: :?: :?:
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 919
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez halcik » czwartek, 3 sierpnia 2017, 23:09

No właśnie, ale co przeliczać skoro jest to moduł 2t. Fajnie opracowany materiał :) do tematu można dołożyć wzmiankę o możliwości dokupienia programowalnego modułu - większość modułów opiera się o takie same działanie, choć przypuszczam, że większość jest zasilana prądem dc np w samochodach i motorach z wyższej pułki cenowej. I ciekawostką, przynajmniej dla mnie, było testowanie modułów ze zmiennym kątem w motocyklach MZ przez dwie osoby. Obie oceniły brak odczuwalnych korzyści z takiego zapłonu (ze zmiennym wyprzedzeniem zapłonu), choć jego działanie potwierdzali przy użyciu lampy stroboskopowej
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2597
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez hornetino » czwartek, 3 sierpnia 2017, 23:22

Poszperam jeszcze w necie, może znajdę odpowiedź na nurtujące mnie pytanie :) Warto też dodać, że w przypadku Osy zapłon bateryjny w zasadzie pozwala nie ingerować w konstrukcję iskrownika, koła magnesowego, wiatraka. Wystarczy tylko zadbać o odpowiednie ładowanie akumulatora. Ale to już zupełnie inna historia ;)
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 919
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez halcik » piątek, 4 sierpnia 2017, 06:15

I z tego co można doczytać DC-CDI jest bardziej precyzyjne oraz moc iskry jest niezależna od obrotów silnika
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2597
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez hornetino » piątek, 4 sierpnia 2017, 06:57

Podczas domowych testów modułu, mocna iskra powstawała przy dotkniciu impulsatora śrubokrętem :)

IMG_2808.jpg

IMG_2796.jpg
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 919
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez halcik » piątek, 4 sierpnia 2017, 07:54

Widzę kolejna przeróbka CDI :)
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2597
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez hornetino » piątek, 4 sierpnia 2017, 08:01

Na szczęście, to silnik Webstera :lol:
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 919
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez halcik » piątek, 4 sierpnia 2017, 09:10

Nie ma problemu z przejściem śmigieł wentylatora w okolicy impulsatora? Nie sprawdzałem, ale wnioskuje, że aluminium nie daje sygnału.
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2597
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez hornetino » piątek, 4 sierpnia 2017, 09:14

Znacznik musi być ferromagnetykiem tzn. musi wytwarzać pole magnetyczne.
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 919
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez Maciej » poniedziałek, 7 sierpnia 2017, 21:57

Czy po zakończeniu testów pojawią się jakieś konkluzje? Najlepiej w formie jasnych wskazówek dla nietestujących. Jedną z Os w przyszłym sezonie zapewne przeznaczę na podróże i rad bym zwiększyć jej niezawodność/bezobsługowość.
pozdrawiam
Maciek
M20 MR230 M52x2 M50
Avatar użytkownika
Maciej
 
Posty: 92
Dołączył(a): czwartek, 12 marca 2009, 15:46
Lokalizacja: Warszawa

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez hornetino » wtorek, 8 sierpnia 2017, 10:47

Maciej napisał(a):Czy po zakończeniu testów pojawią się jakieś konkluzje? Najlepiej w formie jasnych wskazówek dla nietestujących. Jedną z Os w przyszłym sezonie zapewne przeznaczę na podróże i rad bym zwiększyć jej niezawodność/bezobsługowość.


Jak najbardziej :) . Wszystko opiszę w tym wątku: viewtopic.php?f=26&t=2687
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 919
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez arthek » środa, 9 sierpnia 2017, 12:22

Maciej napisał(a):Czy po zakończeniu testów pojawią się jakieś konkluzje? Najlepiej w formie jasnych wskazówek dla nietestujących. Jedną z Os w przyszłym sezonie zapewne przeznaczę na podróże i rad bym zwiększyć jej niezawodność/bezobsługowość.


Żeby podróżować Osą nie trzeba rzeźbić z CDI.
Fabryczny iskrownik jest naprawdę mało awaryjny pod warunkiem że się do jego regeneracji i późniejszej bieżącej obsługi uczciwie podejdzie.
Od remontu zrobiłem ponad 7 tysi , nierzadko jednorazowo dziennie ponad 300 km i nic się nie działo i nie dzieje.
Na przestrzeni tych 7 tysi wymieniłem tylko raz platynki , i tylko dla świętego spokoju a nie dla tego ze coś się działo.

Dobre platynki , czyli marki ELPROM , oś młoteczka bez luzuów i dobrze zanitowana oraz raz na dwa sezonu lub co 2 tys km nawilżać filc przerywacza olejem i to wszystko.
Ja się coś w trasie sypnie w iskrowniku to sobie prostymi narzędziami poradzisz i pojedziesz dalej , a jak się coś sypnie w CDI to laweta...
[URL=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/21217] [IMG]http://www.motostat.pl/user_images/21217/icon3.png[/IMG][/URL]
Avatar użytkownika
arthek
 
Posty: 987
Dołączył(a): wtorek, 21 kwietnia 2009, 21:45
Lokalizacja: Kielce

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez halcik » środa, 9 sierpnia 2017, 13:01

Temat luźne dywagację CDI niech takie zostanie i niech tyczy tematu CDI arthek. Twój post zostawię dla niezdecydowanych/wahających się, ale jeśli się ktoś zdecyduje i będzie chciał poczytać o jego działaniu niech nie trafia na fale - "Platyny żądzą", a niech poczyta o różnych wersjach, możliwościach itd.
Wad i zalet każdy może na pewno wymienić więcej, ale to nie miejsce na te "dywagację". Choć zażartuje ... można założyć alternatywny temat, jeden tytuł już podałem "Platyny żądzą" i od razu podsuwam link do tematu o usprawnieniach platyn http://forum.osiara.pl/viewtopic.php?f=26&t=2326
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2597
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez arthek » środa, 9 sierpnia 2017, 13:12

halcik napisał(a):Temat luźne dywagację CDI niech takie zostanie i niech tyczy tematu CDI arthek. Twój post zostawię dla niezdecydowanych/wahających się, ale jeśli się ktoś zdecyduje i będzie chciał poczytać o jego działaniu niech nie trafia na fale - "Platyny żądzą", a niech poczyta o różnych wersjach, możliwościach itd.
Wad i zalet każdy może na pewno wymienić więcej, ale to nie miejsce na te "dywagację". Choć zażartuje ... można założyć alternatywny temat, jeden tytuł już podałem "Platyny żądzą" i od razu podsuwam link do tematu o usprawnieniach platyn http://forum.osiara.pl/viewtopic.php?f=26&t=2326

Ok, ale ten akurat dotyczy ładowania a nie stricte zapłonu platynkowego.
[URL=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/21217] [IMG]http://www.motostat.pl/user_images/21217/icon3.png[/IMG][/URL]
Avatar użytkownika
arthek
 
Posty: 987
Dołączył(a): wtorek, 21 kwietnia 2009, 21:45
Lokalizacja: Kielce

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez hornetino » wtorek, 24 października 2017, 14:05

Można też i tak ;)

CDI.jpg
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 919
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez cylon1 » wtorek, 24 października 2017, 14:26

Panowie trzeba powstrzymać tego rzeźbiarza ten wiatrak odpadnie od drgań i wypadek murowany. Brak słów igranie z losem
Warszawa 223 1969r, Fiat 126p 1990r, Osa M52 1964r, 2x motorynka M3 1990, Wsk b3 ex 1971r, Rower Diamond Męski 1947r. TEL. 603853328
Avatar użytkownika
cylon1
 
Posty: 626
Dołączył(a): niedziela, 29 lipca 2012, 09:20
Lokalizacja: Czersk (pomorskie)

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez halcik » wtorek, 24 października 2017, 15:14

Kolejne dzieło, Piotrze przystopuj z ilością pomysłów.
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2597
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: CDI luźne dywagacje

Postprzez hornetino » wtorek, 24 października 2017, 15:39

halcik napisał(a):Kolejne dzieło, Piotrze przystopuj z ilością pomysłów.

Dlaczego przypisujesz ten pomysł mnie :D :?:

ps. cylon1, tu masz namiar na rzeźbiarza, no chyba, że go już dobrze znasz ;)

namiary.jpg
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 919
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Następna strona

Powrót do Offtopic

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron