„Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Pochwalcie się Waszymi Osami

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez zygzak » sobota, 18 listopada 2017, 19:59

O matko,Hannibal Lecter był w Zagórzu!Yaro uważaj.
Kilka Os+kilkanaście innych peerelowskich motocykli,Cezeta 502 i oczywiście ZZR1200
601192677-Robert
Avatar użytkownika
zygzak
 
Posty: 724
Dołączył(a): niedziela, 18 marca 2012, 10:34
Lokalizacja: Turek

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez towot » sobota, 18 listopada 2017, 21:42

Yaro jesteś tam, żyjesz?
towot
 
Posty: 1221
Dołączył(a): poniedziałek, 27 grudnia 2010, 21:52

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez hornetino » sobota, 18 listopada 2017, 21:45

Przykro mi ale Yaro siedzi zamknięty w ciemnej studni :mrgreen:
Ostatnio edytowano sobota, 18 listopada 2017, 22:35 przez hornetino, łącznie edytowano 1 raz
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 856
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez towot » sobota, 18 listopada 2017, 21:53

A więc jest jeszcze szansa, że żyję. Dzwonię po pomoc do agentki Clarise Starling.
towot
 
Posty: 1221
Dołączył(a): poniedziałek, 27 grudnia 2010, 21:52

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez hornetino » sobota, 18 listopada 2017, 23:52

hornetino napisał(a):Przykro mi ale Yaro siedzi zamknięty w ciemnej studni :mrgreen:

... pod troskliwą „opieką” Buffalo Billa :twisted:
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 856
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez Yaro » niedziela, 19 listopada 2017, 11:11

Jestem, żyję. Siedzę w ciemnej studni i szlifuję śrubki do Osy :) .
Osa M 52 x 3, Osa M 50, Jawa 250, Pannonia TLF de luxe, IFA BK 350, SHL M06 T, Junak M10, SHL M11, Simson SR 2
Avatar użytkownika
Yaro
Moderator
 
Posty: 2170
Dołączył(a): piątek, 10 lipca 2015, 16:19
Lokalizacja: Sulejówek

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez hornetino » niedziela, 19 listopada 2017, 14:46

Tak, to prawda. Dzwoniłem do Billa, aby wrzucał tam, co pewien czas kilka osowych części do renowacji i nie wypuszczał Yara, dopóki Osa nie będzie ukończona. Do czerwca powinien się wyrobić :D
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 856
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez halcik » niedziela, 19 listopada 2017, 15:28

I za takie podejście część z forumowiczów postawi Ci pewnie piwo
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2500
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez zygzak » niedziela, 19 listopada 2017, 15:32

Jarku,jak do zlotu w Czersku nie zrobisz osy to ja naprawdę wrzucę Cię do studni.
Kilka Os+kilkanaście innych peerelowskich motocykli,Cezeta 502 i oczywiście ZZR1200
601192677-Robert
Avatar użytkownika
zygzak
 
Posty: 724
Dołączył(a): niedziela, 18 marca 2012, 10:34
Lokalizacja: Turek

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez towot » niedziela, 19 listopada 2017, 18:14

Myślę, że Yaro to twardy gość i Wasze groźby na nim nie robią wrażenia. Lepiej zadzwońcie do agentki Uli, myślę, że tylko Ona może coś wskórać.
towot
 
Posty: 1221
Dołączył(a): poniedziałek, 27 grudnia 2010, 21:52

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez Yaro » niedziela, 19 listopada 2017, 19:37

Wczoraj obejrzała "Smerfetkę", która po raz kolejny ją zachwyciła. Powiem szczerze, że sama nie może się doczekać kiedy nasze Oski będą gotowe. Nie mam wyjścia, siedzę i robię :D .
Osa M 52 x 3, Osa M 50, Jawa 250, Pannonia TLF de luxe, IFA BK 350, SHL M06 T, Junak M10, SHL M11, Simson SR 2
Avatar użytkownika
Yaro
Moderator
 
Posty: 2170
Dołączył(a): piątek, 10 lipca 2015, 16:19
Lokalizacja: Sulejówek

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez ZlotowlOsa » niedziela, 19 listopada 2017, 19:57

My już też się nie możemy doczekać Jarku... :mrgreen:
Avatar użytkownika
ZlotowlOsa
 
Posty: 341
Dołączył(a): piątek, 28 października 2016, 11:24
Lokalizacja: Czersk

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez hornetino » czwartek, 14 grudnia 2017, 11:40

Cisza na forum :? , każdy pewnie dłubie przy swoich motocyklach. Ja zabrałem się za kolejnego owada z żądłem. Tym razem na warsztat wziąłem motorower Komar 4 (2328) tzw. automat. Silnik nie ma biegów, jeździ się nim jak skuterem, tylko gaz i jazda, no i ma pedały :D Oto wyremontowany silnik:

IMG_3306.jpg

IMG_3307.jpg

IMG_3308.jpg

IMG_3247.jpg

IMG_3254.JPG

Docelowo ma wyglądać tak (może będzie tylko w bardziej bliższej oryginałowi kolorystyce):

Komar.jpg
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 856
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez halcik » czwartek, 14 grudnia 2017, 12:11

Zaciekawiłeś mnie tym silnikiem, a w tej chwili to chyba najbardziej sprzęgłem. Wieczorem poszukam jakiś info na jego temat, ale jeśli masz coś dotyczącego sprzęgła to podeślij :)
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2500
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez Yaro » czwartek, 14 grudnia 2017, 12:15

Kolejny ciekawy projekt. Zaczynają mi się podobać takie "maleństwa" i sam na poważnie myślę o renowacji swojego Simsona SR 2. Mam jednak małą uwagę - komary nie mają żądeł :D
Osa M 52 x 3, Osa M 50, Jawa 250, Pannonia TLF de luxe, IFA BK 350, SHL M06 T, Junak M10, SHL M11, Simson SR 2
Avatar użytkownika
Yaro
Moderator
 
Posty: 2170
Dołączył(a): piątek, 10 lipca 2015, 16:19
Lokalizacja: Sulejówek

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez halcik » czwartek, 14 grudnia 2017, 12:55

Popatrzyłem i zgaduje. Rozpędzasz skrzynię pedałami, naciskasz sprzęgło, następuje zwolnienie blokady i rozwarcie szczęk. Następuje ruch wału i uruchomienie silnika. Odblokowane sprzęgło wraz ze spadkiem obrotów się rozwiera i wał nie przekazuje energii na duże koło, ale siła odśrodkowa jest na tyle duża, że nie wpada w zapadki blokujące ruchy odśrodkowe silnika. Gasimy silnik, elementy cierne opadają i blokują się, czekają na ponowne naciśnięcie sprzęgła w celu zwolnienia zapadek i ponownego odpalenia silnika. Pewnie krytyczne są tam dwa elementy, tarcze cierne i sprężynki odśrodkowe tarcz. Odprężnik ma ułatwić odpalenie, a jak się zwalnia? Silnikiem i hamulcem? Ewentualnie popraw i naprowadź.
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2500
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez hornetino » czwartek, 14 grudnia 2017, 12:58

Yaro napisał(a):Mam jednak małą uwagę - komary nie mają żądeł :D

… już wiem, mają kłujkę :) równie niebezpieczne narzędzie ;)

Sprzęgło ma bardzo prostą budowę. Jest, to klasyczne sprzęgło odśrodkowe, czyli wraz ze wzrostem odrotów silnika, trzy tzw. ciężarki (te elementy z okładziną) coraz bardziej dociskają do kosza sprzęgła. Ciężarki wraz z dyskiem, do którego są zawiasowo przytwierdzone, obracają się z wałem korbowym. Przy pewnej prędkości, całość (wraz z koszem) zaczyna obracać się razem. Grzybek zabezpieczony okrągłą sprężynką (ten z kulką w środku), służy do odapalania silnika. Na kierownicy jest dżwignia, którą podczas kręcenia pedałami się uruchamia, grzybek rozpiera ciężarki, które zaczynają obracać się wraz z koszem. Aby ułatwić rozruch, w głowicy umieszczony jest odprężnik, zmniejszający kompresję. Odprężnik zwalnia się tą samą dźwignią, którą rozpiera się ciężarki (równocześnie). I to tyle :0

IMG_3238.JPG

IMG_3255.JPG

IMG_3236.JPG
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 856
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez halcik » czwartek, 14 grudnia 2017, 14:40

OK widzę stożek, a co np z jeżdżeniem na same pedały przy większych prędkościach (dlatego wspomniałem o blokadzie)? Jadąc z górki 20km/h tarcze nie będą same załączały wału? Ewentualnie funkcja roweru tylko dla niskich prędkości obrotowych. Nigdy nie miałem motoru z silnikiem na pedały więc tyle pytań :)
Avatar użytkownika
halcik
Moderator
 
Posty: 2500
Dołączył(a): poniedziałek, 13 stycznia 2014, 15:38
Lokalizacja: Kutno

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez hornetino » czwartek, 14 grudnia 2017, 14:59

Przełożenie pedały - tylne koło jest takie, jak w rowerze górskim przy stromym podjeździe, tzn. trzy obroty korbą - przejechany 1 m ;) Nie da się więc rozwinąć dużej prędkości na samych pedałach. Przy jeździe z górki szczęki nie będą uruchamiać silnika, bo będzie obracać się tylko kosz sprzęgłowy (szczęki obracają się z wałem), no chyba, że wciśniemy dźwignię sprzęgła i grzybek je rozeprze. Jako ciekawostkę dodam, że pedały obsługują też tylny hamulec, tak jak w rowerze - kręcimy do tyłu i hamujemy :)
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 856
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Re: „Smerfetka” - czyli moja Osa M52

Postprzez hornetino » sobota, 16 grudnia 2017, 07:59

Warto dodać, że sprzęgło tego typu stosowane było w silniku S38SH montowanym w komarach 2328 (Komar 4 - odmiana sztywniaka 2320) oraz 2338 (odmiana 2330) produkowanych w latach 1970-1974, a więc stosunkowo krótko. Być może przyczyną tego, była duża awaryjność takiego rozwiązania. Sprzęgło to używane było również w silniku 010 (tzw. kwadracie) napędzającym Pegaza 700, 710 i wersję pośrednią (której chyba nikt na żywo nie widział) - 705. Produkowano je w latach 1972-1974. Motorowery z tak rozwiązanym napędem są dziś naprawdę wyjątkową rzadkością. Śmiem twierdzić - mniej spotykaną niż Osa :)

Poniżej wyremontowany przeze mnie silnik 010 oraz Pegaz 700, którego też mam w planach odnawiać :)

IMG_3203.jpg

Pegaz_700.jpg
Nie masz wystarczających uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego postu.
• Osa M52 (1963) • Komar MR232 (1967) • Komar 2328 (1970) • Pegaz 700 (1973) •
• tel. 502 614 834 • hornetino@icloud.com
Avatar użytkownika
hornetino
 
Posty: 856
Dołączył(a): sobota, 1 stycznia 2011, 23:44
Lokalizacja: Warszawa-Gocław

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Wasze Osy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości